Kirja on koottu kysymys (oppilas) - vastaus (pappi Cleopa) muotoon
|
Haluatteko tietää siis tietää Kirkosta? Pyhästä Raamatusta?
Pyhästä Traditiosta?
Pyhistä ja enkeleistä? Neitseestä Mariasta? Pyhäinjäännöksistä? Pyhistä ikoneista? Pyhästä rististä? Ristinmerkistä? Rukoilemisesta kuolleiden puolesta? Symboleista ja rituaaleista? Paastosta? Valasta? Pelastuksesta? Seitsemästä sakramentista? Kasteesta? Mirhalla voitelusta? Pyhästä Ehtoollisesta? Katumuksesta? Pappeudesta? Avioliitosta? Sairaanvoitelusta? Ojennusvallasta? Aineen pyhittämisestä? Sunnuntaista ja sapatista? Puhtaista ja epäpuhtaista ruoista? Herran toisesta tulemisesta? Tuhatvuotisesta valtakunnasta? Helvetin vaivoista? Velvollisuuksista valtiota kohtaan? Kielillä puhumisesta? Nekromantiasta ja spiritismistä? |
Jumalanäidin ikoni (Glykofilousa) Athoksen Pyhän Filotheoksen luostarissa Oppilas: Tiedän kristittyjä, jotka ihmettelevät sitä, että me ortodoksit kunnioitamme ikoneita, sillä heidän mukaansa Raamattu kieltää sellaisen. Pappi: Pyhä raamattu kieltää veistettyjen ja kaikenlaisten jumalankuvien kumartamisen (2. Moos. 20:4-5, 3. Moos. 26:1, 5. Moos. 5:8-9, Ap.t. 7:40-43). Mutta tämä kielto koskee senkaltaista kuvien kumartamista, jossa niitä itseään aletaan palvoa jumalina. Kiellettyä Raamatussa on siis epäjumalien palvonta. Siellä ei kuitenkaan kielletä kunnioittamasta tiettyjä Jumaöaan ja pyhiin ihmisiin viittaavia merkkejä tai heitä esittäviä kuvauksia, kun tämä kunnoitus ei kohdistu aineeseen, josta ne on tehty, vaan johdattaa ajatuksemme kuvatusta pyhästä todellisuudesta itse Jumalaan. Olemme nähneet, miten apostoli Paavalin ruumiin kanssa kosketuksissa olleita vaatekappaleita kunnoitettiin (Ap.t. 19:11-12). Vanhassa testamentissa phutaan kahdesta kerubista, jotka oli taottu liitonarkun päälle ja kirjottu pyhäkön väliverhoon (2. Moos. 25:18-22, 26:31-33). Niiden edessä suitsutettiin ja kumarruttiin maahan (Joos. 7:6). Niin kuin sana auttaa meitä ymmärtämään sitä, mikä on sen ulottumattomissa, samoin ikoni auttaa meitä näkemään sen tuolle puolen. Ja kuten Jumala haluaa kuulomme pyhittyvän puhtaiden sanojen kautta, aivan samoin Hän haluaa näkömme pyhittyvän hurskautta herättävien ikonien kautta, niin että näiden molempien korkeimpien aistien välityksellä puhtaat ajatukset pääsisivät sisälle sieluumme. Oppilas: Olen kuullut noiden samojen ihmisten väittävän, ettei ikoneita pidä kumartaa, koska... |